Balans, en viktig del i att lyckas

Hej på er! 

I det här inlägget vill jag verkligen lyfta ordet balans. Hur ser jag på balans och varför är det så viktigt?

Den senaste tiden tycker jag mig höra ordet balans lite var stans något jag till en början inte reflekterade över speciellt mycket, tänkte att ja ja balans är såklart viktigt men hur lägger jag min egna träning och kost på en balanserad nivå? I ett fullspäckad schema i livet som jag just nu befinner mig i så måste jag kanske tänka extra mycket på det. Jag tränar i dagsläget 6 dagar i veckan, går på en clean offseason diet 6 dagar i veckan och träningen har ett individuellt schema som ser i stort sett likadant ut varje vecka. 

Detta kost och träningsschema har jag gått under sen i slutet av januari. Jag ska i slutet av juli/början på augusti kliva på min första tävlingsdiet och jag ska orka den i ca 12 veckor. I dagsläget så njuter jag av att gå på offseason diet, många har undrat varför jag ändå tackar nej till fika och andra gottigheter under offseason (bulk) och det är en bra fråga tycker jag. 

Största anledningen till det är att jag vill få ut så mycket som möjligt av träningen, är det cleant så fungerar kroppen bättre och jag kan träna utan förhöjda blodsockervärden och magproblem som kan uppstå.  Jag har en ätardag i veckan (lördagar) MEN det hindrar inte mig nånstans från att äta något gott på fredagkvällen eller söndagsmorgonen. Jag måste själv balansera kosten, se när jag har ätit lite dåligt eller alldeles för mycket. Detta går inte att undgå då träningen är det som blir hårdast drabbat om kosten har hamnat i obalans. 

Under offseason är det inte farligt att äta lite för mycket, men det blir katastrof för musklerna om jag äter för lite. Sen vill jag självklart hålla det på en nivå där jag inte ökar i för mycket fett, att bulka innebär alltså i mitt fall inte att äta precis vad jag vill men just här gör det inget att ta en tårtbit om det bjuds. Jag gör dock själv valet att skippa om jag inte känner något behov, detta resulterar i att jag håller mina värden i balans för att kunna prestera bättre på gymmet. 

En annan balans är att fritt kunna välja att träna på vilodag eller att inte träningen blir av alla dagar som det var tänkt. Träningpasset kanske inte blir så långt och storslaget alla dagar och nån gång så kanske man väljer att ta 2 vilodagar i rad för att kroppen behöver det. Jag är lite som en maskin när det kommer till träning och kost så jag matar på med det jag ska göra, men så händer det att annat kommer ivägen, man tar sig tid till annat en helg. Det är också en viktig balans för att orka det här.

Den här helgen blev just så. Jag tränade i fredags och sen var helgen fullbokad med annat skoj. Mitt huvud skrek lite efter träningen men min kropp tackar mig för lite extra vila. 
Det viktigaste är att inte stressa över att det ibland blir så, det är okej och för byggandet är det så himla viktigt att jag är lugn och harmonisk ändå. 

Och vad härligt det är att göra annat ibland. 
I fredags så var jag på klinikfest med jobbet och drack lite alkoholhaltiga drycker för en gång skull 😂 det händer ju nästan aldrig nuförtiden. Dans och vin, magisk kväll i 20-talets anda.  (null)
(null)
(null)

(null)

(null)

Hur kul är det inte att klä ut sig då!? Självklart går man all in när man får tillfälle 😄 Tack fantastiska kollegor för en rolig kväll! 

På lördagen vaknade jag upp till våffelfrukost med min älskade Tom. Vi hade en planerad fri lördag och vi bestämde oss för att göra kvalitet av den. Vi packade hundarna och åkte till Strängnäs över dagen och åt på Slagsta glass 😍  (null)
Hundarna beställde varsin mjukglass, gottegrisarna! ❤️
(null)

(null)

På vägen hem åkte vi förbi mina föräldrar och blev bjudna på middag och vi passade på att tvätta bilen. Nytta med nöje! 
På söndagen åkte vi till Arboga och Tom skulle köra hoj igen, tiden gick och vi besökte hans pappa i Köping. På vägen hem fastnade vi i bilkö och det blev noll träning för oss i helgen. Sånt som händer men vad gör det? Underbar helg på alla sätt och livet behövde tid till annat 💕 

Ny vecka nu, nya mål och mycket träning framför oss. 
När vi balanserar livet så får vi tid att möta människor och tid att inte bara springa runt allt och alla hela tiden. Det kommer snart en tid för tävlingsdiet, då kommer allt att bli hårdare och striktare för en tid. Tills dess njuter vi av en mer harmonisk tillvaro, där träningen är tung och måltiderna större och där stress inte får förekomma ❤️ 
Nu när vi är två som tränar hårt, där vi båda strävar mot tävling så blir de mycket tid tillsammans på gymmet, men man får inte glömma bort att ta sig tid till andra saker tillsammans. Min och Toms tid på gymmet är värdefull och många pussar och kramar hinner vi med mellan seten. Men att se andra saker, vara på andra platser där vikterna inte är ivägen. Det är lika värdefullt ❤️ Balans ~ med det kommer vi att hålla längre. 

(null) (null)

(null)

Hörs snart 💋